Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Státní bezpečnost a rok 1989
Procházka, Libor ; Vilímek, Tomáš (vedoucí práce) ; Štefek, Martin (oponent)
Práce se snaží ukázat, jak dobře a hluboce byla československá Státní bezpečnost informovaná o aktivitách, záměrech a taktice politické opozice zejména v roce 1989. Hlavním pramenem jsou autentické záznamy Státní bezpečnosti, ať už pravidelné situační zprávy, informace o bezpečnostní situaci v zemi, vnitřní směrnice StB, ale i dokumenty vedení komunistické strany. Text vybírá to, co bylo v činnosti nezávislých iniciativ podle Státní bezpečnosti podstatné a dokládá, že bezpečnostní složky režimu měly o opozici (možná až překvapivě) dobré informace. Věnuje se také některým funkčním aspektům Státní bezpečnosti, která neexistovala v politickém vakuu, ale naopak byla přímo podřízena komunistické straně. V neposlední řadě popisuje i změny v organizačních strukturách StB, zejména v souvislosti s reformou v roce 1988. Klíčová slova: Státní bezpečnost, rok 1989, opozice v Československu, Charta 77, Hnutí za občanskou svobodu, Obroda, Demokratická iniciativa
"Herr Lehmann". West Berlin of the 1980s in the novel by writer and musician Sven Regener
Žvachta, Michal ; Poimer, Christiane (vedoucí práce) ; Broukalová, Jindra (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje ztvárnění Západního Berlína osmdesátých let v románu Svena Regenera Herr Lehmann z roku 2001, který v českém překladu vyšel pod titulem Ještě jedno, pane Lehmanne. Cílem práce je tedy zachycení každodenního života a atmosféry berlínské čtvrti Kreuzberg těsně před pádem Berlínské zdi. Kreuzberg představoval a do současnosti stále představuje centrum alternativní kulturní scény. Tato berlínská čtvrť ve stínu Berlínské zdi proslula bouřlivým nočním životem, hustou sítí nočních klubů a otevřeností světu. Práce se vydává po stopách hlavního hrdiny Franka Lehmanna, kterému nikdo z jeho přátel neřekne jinak, než pan Lehmann, neboť brzy oslaví své třicáté narozeniny. Diplomová práce se nejprve ve své teoretické části věnuje "literárnímu prostoru" jako významnému fenoménu literární vědy. Následuje představení samotného románu a jeho zasazení do historicko-literárního kontextu. Vlastní analýza představuje postupně dobu a dějiště románu, atmosféru Kreuzbergu osmdesátých let, charakteristiku postav a konečně zachycení politických událostí. Ve svém závěru nabízí práce také srovnání románu s filmovým zpracováním z roku 2003.
Revoluční rok 1989 na vlnách Radia Vaticana
Volfová, Viktorie ; Šmíd, Marek (vedoucí práce) ; Petráček, Tomáš (oponent)
Práce si vzala za téma odraz roku 1989 v rozhlasovém vysílání na české stanici Vatikánského rozhlasu. V Československu se jejich programy staly zejména pro katolické křesťany po nastolení totalitního režimu a navzdory rušení vyhledávaným zdrojem informací především o náboženském životě ve světě. Od tohoto převratného roku letos uběhlo 30 let a v listopadu si připomeneme dvě výročí, které na sebe na pozadí své doby navazují. Svatořečení Anežky, které spojilo národ a církev a bylo předzvěstí samotné sametové revoluce, jež je událostí druhou. Tato práce sleduje zejména ty příspěvky, které reflektují klíčové události onoho roku v naší zemi. První část je věnována charakteristice vysílání vatikánského rozhlasu, nastiňuje jeho vznik, představuje první českou redakci ale i redakci v roce 1989. Práce je reflexí vybraných příspěvků, proto se také v jedné ze svých své části zabývá jeho programovou skladbou. Druhá část představuje historický kontext a vývoj komunistického režimu ve sledovaném roce 1989 na pozadí vybraných relacích, kde hlavním zdrojem je zvukový archiv Ústavu pro studium totalitních režimů. Klíčová slova církev, Československo, rádio Vaticana, rok 1989, sametová revoluce, svatořečení Anežky České, totalita, Vatikánský rozhlas
Používané učebnice občanské výchovy a základů společenských věd
NOVOTNÁ, Michaela
Cílem diplomové práce je na základě výzkumného šetření prozkoumat aktuální stav užívání učebnic občanské výchovy a základů společenských věd na vybraných základních a středních školách a stanovit kladné a záporné stránky těchto učebnic. Diplomová práce bude rozdělena do dvou částí teoretické a praktické. Teoretická část obecně vymezí a vydefinuje pojem učebnice a popíše její základní funkce, požadavky, strukturní složky a hodnocení. Dále se zaměří na popis učebnic občanské výchovy a společenských věd s dřívější i aktuální doložkou MŠMT, které se na školách běžně používají od roku 1989 po současnost. Praktická část bude zahrnovat výzkumné šetření (dotazník) zrealizované na deseti vybraných základních a středních školách v Pelhřimově a Pacově. Výzkum bude doplněn rozhovory s vyučujícími (vyučující OV na ZŠ a vyučující ZSV na SŠ).
Social security vs. Personal liberties. So called normalization and transformation period from Krompachy citizens'perspective. Biographic Narrations
Merjavá, Jana ; Schindler-Wisten, Petra (vedoucí práce) ; Houda, Přemysl (oponent)
Cieľom diplomovej práce je postihnúť názory a postoje obyvateľov malého východoslovenského mesta k spoločnosti v období tzv. normalizácie a transformácie. Práca je riešená metódou orálnej histórie a jej hlavným a prvotným prameňom sú údaje získané v životopisných rozhovoroch s ôsmimi obyvateľmi mesta. Ich výpovede sú následne analyzované a interpretované z dvoch protipólov. Na strane normalizácie sú predmetom analýzy sociálne istoty, konkrétne fenomén práce, bývania a sociálneho servisu pre rodiny s deťmi, zatiaľ čo v súvislosti s obdobím transformácie sú analyzované osobné slobody v zastúpení slobody prejavu, pohybu a vierovyznania. Získané závery sú následne porovnávané s dostupnou odbornou literatúrou v danej oblasti. Práca sa snaží postihnúť hlavne to, ako spomínané fenomény vnímali jednotliví narátori a ako sa toto ich vnímanie menilo po roku 1989. V závere sa práca pokúša na základe získaných zistení porovnať skúmané obdobia, pomyselný súboj medzi sociálnymi istotami a osobnými slobodami však ostáva aj naďalej nerozhodnutý. Práca okrem samotnej analýzy obsahuje i metodologickú časť, časť venovanú charakteristikám mesta a skúmaného obdobia a stručné predstavenie jednotlivých narátorov. Kľúčové slová: normalizácia, transformácia, Krompachy, oral history, rok 1989, sloboda, práca, socializmus,...
Státní bezpečnost a rok 1989
Procházka, Libor ; Vilímek, Tomáš (vedoucí práce) ; Štefek, Martin (oponent)
Práce se snaží ukázat, jak dobře a hluboce byla československá Státní bezpečnost informovaná o aktivitách, záměrech a taktice politické opozice zejména v roce 1989. Hlavním pramenem jsou autentické záznamy Státní bezpečnosti, ať už pravidelné situační zprávy, informace o bezpečnostní situaci v zemi, vnitřní směrnice StB, ale i dokumenty vedení komunistické strany. Text vybírá to, co bylo v činnosti nezávislých iniciativ podle Státní bezpečnosti podstatné a dokládá, že bezpečnostní složky režimu měly o opozici (možná až překvapivě) dobré informace. Věnuje se také některým funkčním aspektům Státní bezpečnosti, která neexistovala v politickém vakuu, ale naopak byla přímo podřízena komunistické straně. V neposlední řadě popisuje i změny v organizačních strukturách StB, zejména v souvislosti s reformou v roce 1988. Klíčová slova: Státní bezpečnost, rok 1989, opozice v Československu, Charta 77, Hnutí za občanskou svobodu, Obroda, Demokratická iniciativa
Proměny učebnic občanské výchovy na přelomu 80. a 90. let 20. století
HADÁČEK, Marek
Diplomová práce se zabývá analýzou učebních osnov, plánů a učebnic občanské nauky, později občanské výchovy pro základní školy, na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. Cílem této práce je problematika způsobu pojetí výuky dnešní občanské výchovy v období socialistického zřízení tehdejší Československé republiky a zaznamenání revolučního roku 1989, jehož události způsobily politický a ideologický převrat nastolením demokratického zřízení. V práci dochází k analýze učebnic a učebních osnov z tohoto období. Práce je rozdělena do dvou částí, které na sebe volně navazují. V teoretické části diplomové práce dochází k obecnému vymezení pojmu školní učebnice, kde se zaznamenávají funkce, pojetí, struktury, významy, postavení, výzkumy a výzkumné metody podle nejrůznějších pedagogických autorů, kteří se analýzami školních učebnic zabývali. Tato část je v užší míře doplněna o různé postřehy a komentáře autora práce. Praktická část diplomové práce je založena na detailnější analýze učebnic a učebních osnov občanské výchovy, která je zakomponována do doby dvou historických epoch naší země, a to končícího socialismu a utvářející se demokracie. V práci jsou zaznamenány jednotlivé tematické celky předmětu, které jsou autory tehdejších osnov zahrnuty do výuky příslušných ročníků základní školy. Zkoumá se zde vhodnost, časové zařazení a podobnost vyučovací látky v období socialismu s obdobím demokratického zřízení našeho státu. Výzkumnou složku tvoří dotazníkové šetření práce, kde jsou respondenty učitelé tehdejší i dnešní občanské výchovy. Zaznamenávají se zde těžkosti pedagogů a nelehký způsob transformace tohoto předmětu ze socialistické epochy do nynější demokratické, dále se zde zkoumá problematika učebnic a učebních osnov. V praktické popisné části se rozebírá skladba učebnic, náročnost učiva pro žáka, grafická a motivační podoba učebnic, výchovně vzdělávací cíle a způsob výkladu učebnicové látky žákům.
Česká republika a problematika uprchlictví vzhledem k ostatním typům imigrace po vstupu země do Evropské unie.
POHLOVÁ, Petra
Předmětem diplomové práce je popis azylové politiky České republiky (ČR) po roce 1989 a dále také fakt, jaký vliv měl vstup ČR do Evropské unie (EU) na azylovou politiku země a počty imigrantů. V práci je provedena deskripce imigrace v polistopadových souvislostech, které měly značný vliv na situaci v zemi. Jsou zde popsány počty a typy přistěhovalců a je vytvořen celkový náhled na danou problematiku. Je proveden popis problematiky uprchlictví k ostatním typům imigrace. V práci je také shrnuta společná azylová a migrační politika EU. Imigrace do České republiky je porovnávána se situací v podobně lidnaté Belgii. Co se týče přílivu přistěhovalců do Belgie, tento jev se zde objevil mnohem dříve a to se podepisuje i na její aktuální situaci. Cílem práce je tedy provést deskripci v oblasti přistěhovalectví v obou zemích a následnou komparaci v oblasti azylové politiky, počtu imigrantů a jejich národnostního původu. Vzhledem k tomu, že do Belgie začalo přistěhovalectví mnohem dříve a že se Belgii říká "země azylu", tato země je a vždycky byla pro cizince poutavou destinací, nabízející nové příležitosti a lepší životní podmínky. Přistěhovalci měli také významný vliv na belgickou kulturu. V tom je značný rozdíl mezi Belgií a Českou republikou, protože Česká republika neměla a stále ještě nemá příliš otevřený postoj k cizím národnostem ve své zemi. Imigrace do země začala mnohem později než v Belgii, takže nedošlo ani k výrazným vlivům přistěhovalců na českou kulturu. Rozdílné jsou také národnosti cizinců v obou zemích přicházející do Belgie či České republiky.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.